Skip to main content

Review Executieve Functies Kwartetspel

Het kwartetspel Executieve Functies  van Inge van den Berg (illustraties Julia Dekker) heeft als doel om op luchtige wijze kennis te maken met de 11 executieve functies. Het is bedoeld voor leerlingen van basis- en voortgezet onderwijs en professionals die zich bezighouden met executieve functies. Het spel biedt een goede eerste kennismaking met de executieve functies, maar er is ook ruimte voor verbetering om het spel nog effectiever en positiever te maken.

Er is een kwartet voor elk van de 11 executieve functies. Een omschrijving van de executieve functie is de basis en daarnaast zijn er vier voorbeelden van het niet beheersen van die functie. Bijvoorbeeld het kwartet Metacognitie:

Metacognitie: Denken over denken. De situatie te overzien. Bekijken hoe een probleem kan worden aanpakt (zelfmonitoring en zelfevaluatie).

1. Controleert eigen werk niet.
  2. Merkt niet hoe anderen reageren op zijn gedrag.
  3. Vraagt eerder om hulp dan zelf een poging te doen om een probleem op te lossen.
  4. Houdt niet van spelletjes waarbij problemen moeten worden opgelost.

(Let op: De taalfouten hierboven zijn letterlijk uit het spel overgenomen).

Na het spelen van het kwartetspel weet je welke 11 executieve functies er zijn en kun je een aantal onwenselijke gedragingen koppelen aan elke executieve functie. Opvallend is dat elke executieve functie positief geformuleerd is (wat je kunt als je deze beheerst) en de vier voorbeelden negatief. Bij Bureau Talent zijn we nogal van de vrolijke kant en zouden we liever voor beide kanten positieve formuleringen zien. Op die manier kan je kijken wat je al goed beheerst en daarna wat je zou willen leren en hoe dat eruit zou zien. Op die manier heb je meteen een positief doel geformuleerd. Een variant met de huidige versie van het spel zou kunnen zijn om de negatieve formulering om te draaien en zo tot een positief doel te komen.

Experts in de ontwikkeling van cognitief talent (10 – 18 jaar)

Middelstegracht 87f
2312 TT Leiden